Temporary Set-ups for Recovering Built Heritage: a ''Pre-action''

Lola Ottolini, Antonella Yuri Mastromattei

Abstract


The abandonment of ancient villages and the reduction of the sense of community that characterized them, makes it urgent to rethink forms and practices that can reignite the interest in the places themselves, their built heritage and their possible reactivation. Disciplines such as exhibition setting up and environmental art, which deal with the creation of experimental and temporary installations in the existing environment, turn out to be of great interest for the role they could play in this direction. The creation of small architectures or short-duration artistic installations is, by its nature, a “light” action, of low cost and reversible. For this reason, it represents a way of intervention mode that is easier to put into practice and achieve than a usual process of re-planning and recovery. We could say, in a single word a “pre-action”. A pre-action with the intent of bringing back to attention a wider urgency needing longer and more complex intervention. In recent years, both in Italy and abroad, temporary actions on degraded or abandoned historic heritage are becoming more and more widespread. This testifies to the effectiveness that the surprise that temporary action produces, is able to reach an increasing number of people and increase their awareness of the themes of architectural and environmental valorisation and recovery. The aim of this intervention is to illustrate some recent experiences carried out in abandoned environments, identify their common features, any critical issues and outcomes, with the purpose of outlining possible scenarios in which temporary action can be a useful tool for preliminary action on built heritage.

 

Allestimenti temporanei per il recupero: una “pre-azione”

L’abbandono dei borghi antichi e la riduzione del senso di comunità che li caratterizzava, rendono urgente ripensare forme e pratiche che possano riaccendere l’interesse verso i luoghi stessi, il loro patrimonio edificato e la loro possibile riattivazione. Discipline come l’allestimento e l’arte ambientale, che si occupano di creare installazioni sperimentali e temporanee nell’ambiente costruito, risultano essere di grande interesse per il ruolo che potrebbero assumere in questa direzione. La realizzazione di piccole architetture o di installazioni artistiche effimere è, per sua natura, un’azione “leggera”, di costo contenuto e reversibile. Rappresenta, quindi, una modalità d’intervento più facilmente perseguibile e realizzabile rispetto ad un consueto processo di pianificazione e recupero. Si potrebbe definire, in un’unica parola, una “pre-azione”. Una pre-azione che ha come scopo quello di riportare all’attenzione un’urgenza più ampia, che richiede interventi più lunghi e complessi. Negli ultimi anni, sia in ambito nazionale che internazionale, le azioni temporanee sul patrimonio storico costruito, degradato o in abbandono, si stanno ampiamente diffondendo. L’obiettivo di questo contributo è quello di individuarne i tratti comuni, le eventuali criticità e gli esiti, ai fini di delineare dei possibili scenari in cui l’azione temporanea possa essere strumento utile di azione preliminare e di sensibilizzazione sui temi di valorizzazione e recupero architettonico e ambientale.


Parole chiave


abbandono; azioni temporanee; pre-azione; installazioni artistiche

Full Text

PDF (English)


DOI: https://doi.org/10.14633/AHR298

Refback

  • Non ci sono refbacks, per ora.


Copyright (c) 2020 Lola Ottolini, Antonella Yuri Mastromattei

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

........................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

ArcHistoR è una rivista open access e peer reviewed (double blind), di Storia dell’architettura e Restauro, pubblicata dall’Università Mediterranea di Reggio Calabria. La rivista ha cadenza semestrale. È una rivista di Classe A (ANVUR) per l’Area 08 - Ingegneria civile ed Architettura, settori C1, D1, E1, E2, F1.

Comitato scientifico internazionale

Maria Dolores Antigüedad del Castillo-Olivares (Universidad Nacional de Educación a Distancia de España), Monica Butzek (Kunsthistorisches Institut in Florenz), Jean-François Cabestan (Université Paris 1 - Panthéon Sorbonne), Alicia Cámara Muñoz (Universidad Nacional de Educación a Distancia de España), David Friedman (Massachussets Institute of Technology), Alexandre Gady (Université Paris-IV-Sorbonne), Jörg Garms (Universität Wien), Miles Glenndinning (Scottish Centre for Conservation Studies, University of Edinburgh), Mark Wilson Jones (University of Bath), Loughlin Kealy (University College Dublin), Paulo Lourenço (Department of Civil Engineering, University of Minho), David Marshall (University of Melbourne), Werner Oechslin (ETH, Zurich, Stiftung Bibliothek Werner Oechslin, Einsiedeln), José Luis Sancho (Dirección de Conservación de Bienes Histórico-Artísticos, Palacio Real, Madrid), Dmitrij O. Švidkovskij (Moscow Architectural Institute, MARCHI)

Comitato direttivo

Tommaso Manfredi (direttore responsabile), Giuseppina Scamardì (direttore editoriale), Bruno Mussari, Annunziata Maria Oteri, Francesca Passalacqua, Nino Sulfaro

 

........................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

 

Laboratorio CROSS. Storia dell'architettura e Restauro

    

      

 ISSN 2384-8898

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 2.0 Generic License.